Svara joga je stara, skoraj pozabljena tantrična znanost o praničnih ritmih v telesu, ki razlaga, kako lahko prano nadzorujemo z manipulacijo našega diha. Čeprav jo v Indiji še vedno prakticirajo, je množicam tako na Zahodu kot tudi Vzhodu ostala vse od svojega razvoja zelo slabo poznana. Sodi namreč med ezoterične vede, ki bi lahko ob nepravilnem izvajanju praktikantu povzročila nemalo škode. Njena tradicija se je ohranila skrivoma po zaslugi izkušenih jogijev, ki so jo svojim učencem posredovali pod strogim nadzorom in ostrimi pravili. Bila naj bi celo ena najstrožje varovanih tantričnih vej, katere vedenje se je prenašalo prek ustnega izročila. Edini zares bogati pisni vir, iz katerega se lahko poučimo o tej znanosti, je star sanskrtski tekst Šiva Svarodaja, napisan kot dialog med Šivo in njegovo družico Parvati, ki sta prvi guru oziroma učitelj joge in njegova prva učenka.
Svara pomeni ‘zvok lastnega diha’, joga pa pomeni ‘združitev’. Dih
predstavlja medij kozmične življenjske energije in ima v obstoju
človeka tako velik pomen, da so stari modreci razvili zelo kompleksno
znanost samo na podlagi proučevanja procesa dihanja. Svara joge pa ne
gre zamenjevati s pranajamo, pri prvi gre za analiziranje diha in
pomena različnih praničnih ritmov, pri slednji pa za tehnike, ki prano
kopičijo in nadzorovano usmerjajo.
Svara joga uči, da ima naš dih mnogo več kot le fizično funkcijo in
avtomatsko delovanje. Če si vzamemo čas in opazujemo dihanje, bomo
opazili, da je ena nosnica vedno bolj prehodna kot druga, kar ima
poseben vpliv na delovanje živčnega sistema. Prehodnost nosnic se
zamenja približno vsako uro in pol, kar vpliva tako na fiziološke kot
psihološke procese in s tem ustvarja bioritem našega telesa.
V jogi
govorimo o energetskih tokovih ali tako imenovanih nadijih, med
katerimi štejemo za najpomembnejše ido, pingalo in sušumno. Kadar imamo
bolj prehodno levo nosnico, teče energija močneje po idi, kadar imamo
prehodno desno, po pingali, kadar pa sta aktivni obe nosnici enako, je
aktivna sušumna.
Ida nadi je kanal negativnega pola energije, imenujemo ga tudi lunin
kanal. Povezujemo ga s parasimpatičnim živčnim sistemom in delovanjem
desnega dela možganov. Gre za ženski princip, kateremu pripisujemo
hladnost, introvertiranost, pasivnost, subjektivnost, podzavest in
intuitivnost. Kadar je dominantna ida, je naša fizična energija nizka,
mentalna pa zelo visoka in takrat je pravi čas za mentalne aktivnosti,
ki zahtevajo veliko koncentracije in poglobljenosti.
Pingala nadi je kanal pozitivnega, sončevega pola energije, ki ga
povezujemo s simpatičnim živčnim sistemom in levo polovico možganov.
Gre za moški, dinamični princip energije, ki telo energetizira, segreva
in zavest obrača navzven, druge njegove lastnosti so še objektivnost,
vitalnost in logičnost. Kadar je dominantna pingala, smo pripravljeni
na fizične aktivnosti, umskih pa se je bolje izogibati, saj v njih ne
bi bili uspešni.
Lastnosti sušumna nadija so nevtralnost,
androgenost, modrost, znanje, zavest, zmernost in osrediščenost. Večino
časa ta nadi ostaja neaktiven, zbudi se samo v primeru, kadar sta ida
in pingala uravnovešena, čez dan je to zgolj nekaj minut ob menjavi
svare oziroma prehodnosti leve in desne nosnice, pri čemer se zamenja
tok energije v nadijih. Takrat je čas za meditacijo in druge duhovne
prakse.
Svara joga nam svetuje, da se na podlagi opazovanja našega naravnega
ritma diha odločamo za čas izvedbe določenega dejanja, saj naj bi bil
ob toku ustrezne svare (toka energije po enem izmed nadijev) rezultat
tega mnogo boljši kot sicer, ob prehodnosti neustrezne nosnice pa isto
opravilo celo odsvetuje. Šiva Svarodhaja prehodnost leve nosnice navaja
kot primeren čas za pitje vode ali uriniranje, za vstajanje iz
postelje, mirno mentalno delo, nakupovanje nakita, dobrodelne
dejavnosti in pomoč drugim, za zgladitev sporov, za religiozne prakse,
poroke in podobne obrede, za mantranje in srečanje z gurujem, za
začetek dolgega potovanja, za poslušanje ali ustvarjanje glasbe, za
zdravljenje in pri ženskah za spolno občevanje. Čas ob prehodnosti
desne nosnice je bolj primeren za fizične aktivnosti in trdo delo, za
prehranjevanje, iztrebljanje in pitje alkohola, za nevarne
avanturistične podvige, za izvajanje jogijskih čistilnih tehnik,
kmetovanje, trgovanje, študiranje matematike, za upor in za spolno
občevanje pri moških.
Tu pa se znanost svara joge pravzaprav šele začne. Omenjena veda nas
namreč ne prepušča zgolj sledenju izmenjavanja svar, temveč nas uči o
zavestnem manipuliranju le-teh. Če nas čaka težko fizično delo, bolj
prehodna pa je naša leva nosnica, nam ni treba čakati eno uro in pol,
da se tok obrne, obrnemo ga lahko tudi sami. Joga nam ponuja kar nekaj
načinov, kako to naredimo. Lahko zapremo aktivno nosnico in 5–10 minut
dihamo po neaktivni ali pa vdihujemo po aktivni in po neaktivni
izdihujemo. Lahko stisnemo dlan v podpazduho na strani aktivne nosnice
ali pa se uležemo na bok na tej isti stani in čez nekaj minut se bo
odprla druga nosnica. Spremembo svare lahko povzroči tudi umivanje
obraza z zelo vročo ali mrzlo vodo, prebuditev nadijev pa je pogojena
tudi z zaužito hrano. Kajenski poper in ingver, torej jedi, ki
segrevajo, stimulirata pingala nadi, hladne jedi, kot so jogurt in
banane, pa predramijo ido.
Lahko pa se zgodi, da imamo eno izmed svar dominantno veliko dlje
kot drugo, kar pomeni, da je zares aktivirana le ena polovica naših
možganov in le eden od živčnih sistemov, kar povzroči neskladnost in
nastanek bolezni. Če je preveč aktivna ida, lahko pride do umskega
neravnovesja, če je preaktivna pingala, pa se to pokaže na ravni
fizične energije, kar vodi do neizbežnega razvoja bolezenskih stanj.
Probleme s prebavo, dihali in impotenco pripisujejo prekomerni idi,
pingali pa težave povezane s stresom, kot so hipertenzija, želodčna
kislina in želodčne razjede. Za zdravo delovanje uma in telesa moramo
poskrbeti za uravnovešeno delovanje svar, k čemur lahko pripomoremo z
izvajanjem čistilnih tehnik (predvsem neti krije) in tehnike
izmeničnega dihanja po nosnicah (nadi šodana pranajama). Že razvito
bolezen določene svare pa lahko eliminiramo z aktivacijo nasprotne. Med
vročino recimo blokiramo pingalo, med glavobolom, ki je po navadi
povezan s slabo prebavo, pa ido. Svara joga se tako iz ezoterične
prelevi v povsem praktično vedo, ki nam pomaga ohranjati ravnovesje na
vseh ravneh našega obstoja.
Vendar pa so fizične koristi svara joge tako kot pri vseh drugih
vejah joge ali tantre zgolj stranski produkt na poti doseganja cilja,
ki je transcendenca, odkritje svoje prave biti in uresničenje svojih
potencialov. In čeprav se nam morda zdijo duhovni svetovi mnogo dlje od
dosega naše roke, lahko vseeno kdaj pa kdaj zapremo oči in prisluhnemo
zvoku nosnic … odkrijemo ritem njune prehodnosti … odkrijemo svoj
ritem …
Besedilo: Zana Fabjan Blažič