Beseda čakra izvira iz sanskrta in pomeni kolo ali vreteno.
Gre za energetske centre oziroma središča zavesti, lahko jih razumemo tudi kot središča moči. Nastanejo na križiščih številnih nadijev ali astralnih živcev, predvsem pa so tu pomembna presečišča ide in pingale s sušumno (Luninega in Sončevega energetskega toka s tokom harmonije). Ne gre torej za materialna telesna tkiva, ki bi jih lahko našli ob odprtju telesa med operacijo, pač pa za nematerialne formacije energije.
Svami Satjananda iz Biharske šole joge je to rad ponazoril s prispodobo, da tudi če razdreš radio, v njem ne najdeš BBC-ja.
Čakre in navodila za njihov zagon so bili opisani že v Upanišadah, svetih indijskih spisih v Vedah iz 5. stoletja pred našim štetjem. V več med seboj ločenih dogodkih so jih v stanjih globoke zatopljenosti v meditacijo zaznali indijski in tibetanski zdravilci in jasnovidci ter natančno opisali njihovo delovanje in gibanje. Eni so prepoznali predvsem vpliv čaker na telo, drugi na osebnost, spet tretjim so se razodevale prek barv in simbolov. Čakre so poznali tudi v drugih kulturah in posebej občutljivi ljudje jih lahko zaznavajo tudi čutno.
Ta energetska kolesa ves čas prestrezajo in transformirajo prano, življenjsko silo, ki jo nenehno pridobivamo iz zraka, hrane in svetlobe in jo delajo uporabno za telesne, duhovne in duševne procese.
Vsaka čakra ima svojo določeno simboliko. Po navadi ji pripisujemo barvo, mantro, število cvetnih listov v upodobitvi z lotosom, ustrezno božanstvo, simbolno žival, glas, ustrezno čutno zaznavo in naravni pojav, planet, območje telesnega vpliva, duševne vidike in znake, ki kažejo na motnje delovanja.
V jogijskem izročilu poznamo sedem glavnih čaker, med katerimi naj sedma, korenska čakra ne bila prava čakra, pač pa vrata, skozi katera pride človekova osebna energija v stik z božansko. Tantrična tradicija govori tudi o osmi čakri, bindu visagri, kjer so spravljene vse karme prejšnjih življenj.
MULADARA ali KORENSKA ČAKRA
Je prva v sistemu čaker, prek katere človek črpa in preoblikuje energijo Zemlje. V njej naj bi nastajala oziroma prebivala kundalini, človekova speča potencialna energija. Ravno zato korenske čakre ne smemo dojemati kot najnižje, saj je nosilka ogromnih potencialov moči. Leži ob trtici oziroma ob medeničnem dnu. Kaže se v vsebinah, kot so varnost, stabilnost, preživetje in zakoreninjenost. Dobro delujoča korenska čakra vpliva na razvoj zdrave osebnosti z nogami trdno na tleh, katere varna zasidranost v svetu se kaže v gmotni varnosti, pravilni izbiri poklica in urejenem družinskem življenju.
Blokade v korenski čakri ogrožajo človekovo zdravo povezavo z zemljo in naravnimi zakoni, kar se lahko kaže v pomanjkanju energije, slabotnem spolnem nagonu, negotovosti, pretiranem boju za obstanek, povečanem materializmu in skoposti.
V fizičnem telesu delovanje korenske čakre vpliva na debelo črevo, kosti, noge in stopala. Dobro delujoča čakra se kaže v zdravih kosteh in zobeh, dobri prebavi in v kakovostni krvi. Znaki, ki kažejo, da je delovanje čakre moteno, pa so zaprtja, hemoroidi, išias, bolečine v križu, težave s prostato, mehurjem in ledvicami ter slabokrvnost.
mantra LAM, rdeča barva, zemlja, kvadrat, slon, vonj, Merkur, jutranja zora ali večerna zarja, ogenj.
SVADIŠTANA ali SAKRALNA ČAKRA
Druga čakra, ki leži v bližini križa oziroma tik nad spolnimi organi, je energetsko središče spolne energije in veselja do življenja. Povezujemo jo z žensko energijo, čutnostjo, razmnoževanjem, rojstvom in ustvarjalnostjo. V tej čakri se povezuje moški in ženski vidik, zaradi česar je zelo pomembna v tantričnih in drugih ezoteričnih tradicijah, ki učijo s pomočjo določenih vaj spremeniti nezdrave nagone v pomirjujočo spolno energijo, to pa pozneje uporabiti v namene duhovne rasti.
Stabilna svadištana omogoča zdrav odnos do svoje lastne spolnosti brez potlačevanja svojih strasti in čustev. Le kadar se prana harmonično pretaka po tej čakri, lahko človek v polni meri razvija svojo ustvarjalnost in izžareva samozavest, vitalnost, radost do življenja in sprejemanje tako sebe kot drugih.
Motnje v delovanju te čakre se kažejo v obliki pretirane ali potlačene spolnosti, s čimer so povezana negativna čustva, kot so ljubosumje, strah, obsedenost s spolnostjo ali nepotešenost.
Na fizičnem telesu svadištana vpliva na delovanje mod, prostate in jajčnikov ter nastajanje življenjskih tekočin (kri, sperma, urin). Zdrava čakra varuje pred obolenji reproduktivnih organov, menstrualnimi težavami, težavami z ledvicami in mehurjem, poškodbami kolkov in bolečinami v hrbtu. Odgovorna je tudi za splošno vitalnost.
Beseda manipura v sanskrtskem jeziku pomeni dragulj. Joga uči, da je tretja čakra manipura odločilna za skladiščenje energije. Če je uravnovešena, se življenjska moč in vitalnost pravilno razporejata po celotnem organizmu. Popkovna čakra je žarišče vseh 72.000 nadijev oziroma energetskih kanalov, prek katerih se prana pretaka po telesu.
Manipura ponazarja voljo, občutke moči in identitete in igra ključno vlogo pri razvoju osebnosti in zdravega Jaza. Je nekakšna pogonska sila mišljenja, občutkov in želja. Povezana je s sposobnostjo samospoznanja in zavedanja lastnih interesov. Ljudje z zdravo razvito manipuro imajo poleg močne volje do dela, dobre mere potrpljenja in vztrajnosti tudi zelo razvit občutek do sočloveka. Lahko postanejo karizmatični voditelji, ki jim ljudje radi sledijo. Nepravilno delovanje te čakre pa se pokaže v obsedenosti z močjo, ljubosumju, pretiranem častihlepju, napadalnosti in destruktivnosti. Druga skrajnost, ki se lahko izrazi, je sentimentalnost, negotovost in smiljenje samemu sebi. Uravnovešena tretja čakra je temelj za uspeh v življenju, za doseganje ciljev z notranjo močjo in za premagovanje ovir z lahkotno samozavestjo.
Fizična naloga popkovne čakre je pretvarjanje zaužite hrane in kisika v življenjsko energijo. Skrbi za uravnavanje delovanja prebavnih organov in procesov v spodnjem delu trebušne votline (želodca, jeter, vranice).
Motnje v njenem delovanju se kažejo v obliki želodčnih razjed, zgage, gastritisa ali občutka tiščanja v želodcu. Na psihični ravni se kaže v občutku, da česa ni mogoče preboleti ali v nemoči prestrezanja nizkih udarcev.
Čakra anahata je energetsko središče ljubezni, sočutja, človečnosti in varnosti. Omogoča ljubeč stik z bližnjo osebo in prek samozavedanja vodi k zavedanju skupnosti. Ob uravnovešeni srčni čakri spletamo vezi z drugimi brez egoističnih interesov, razvijamo nesebično ljubezen in smo zmožni izražanja sočutja do vseh živih bitij. K bližnjemu znamo pristopiti sproščeno in nepristransko, brez predsodkov in pretvarjanja, k čemur sodi tudi strpnost do drugih kultur in mnenj. Zavesten razvoj srčne čakre spodbudi ljubezen do samega sebe, ki je nujen pogoj za ljubezenske stike in pristne medčloveške odnose.
Motnje v anahati se kažejo v premočnem egoizmu, izolaciji in nesorazmerjem med dajanjem in sprejemanjem. Oslabljen je tudi občutek za distanco do drugih in nezmožnost preboleti ločitev od ljubljene osebe. Če je čakra v harmoniji, bomo znali upoštevati individualne meje sočloveka in vzpostaviti medsebojno spoštovanje in vzajemno učenje
Na fizični ravni anahata vpliva na srce in pljuča ter omogoča dihanje. Prek priželjca vpliva tudi na človekovo odpornost, zato se njeno oslabljeno stanje kaže v šibki energiji, alergijah, astmi, občutljivosti za okužbe in raka. Še najbolj se motnje v anahati kažejo v težavah s srcem in oteženem dihanju. Motnje čakre na duševni ravni se izražajo prek kože, ki predstavlja mejo med notranjim in zunanjim svetom.
mantra JAM, zelena barva, antilopa, golob, ptice, zrak, tip, gozd, travniki, polja, nedotaknjena narava, Davidova zvezda, Jupiter.
Grlena čakra je središče govora in komunikacije, ki ima pomembno vlogo pri razvoju osebnosti. Ljudje z dobro razvito grleno čakro se lahko namreč z lahkoto izražajo, ne le verbalno, temveč brez težav v celoti prezentirajo sami sebe drugim ljudem. Peta čakra povezuje in uravnava področje čustev in razuma. Umirja pretirano izražanje intelekta in človeku omogoča nemoteno posredovanje njegovega notranjega sveta soljudem. Po navadi je zelo dobro razvita pri govornikih, politikih, pesnikih, pisateljih in igralcih. Z grleno čakro sta povezani tudi sposobnosti učenja in koncentracije ter odprtost za mnenja drugih. Višudi vpliva na zven glasu, v katerem se odraža spekter občutkov in stanja zavesti. Premočna peta čakra se kaže v želji in potrebi po prevladi, po manipulaciji z močjo in soljudmi, prešibka pa v sramežljivosti, zadregah in strahu pred konflikti. Osebi zmanjka poguma za izražanje lastnega mnenja, kar ogroža izražanje svoje identitete, pa tudi resnice. O pravilno razviti grleni čakri pričajo harmoničen glas, neovirano dihanje in sproščen vrat.
Motnje se kažejo pri govoru, hripavosti in trdem, zatikajočem se tonu glasu, pa tudi v vnetem žrelu ali mandljih ter težavah s požiranjem. Pojavijo se lahko problemi s ščitnico, golšavost, bolečine v ušesih in zobeh.
mantra HAM, svetlo modra barva, beli slon, eter, križ, sluh, morska voda, sinje nebo, Saturn.
Čelna čakra je duhovno središče, ki omogoča pozornost in zavest. Leži v točki med obrvema, kjer se stakneta dva poglavitna energetska kanala, ida in pingala. Njuna končna združitev pomeni preseganje dvojnosti, ki se lahko vzpostavi v meditaciji. Šesto čakro imenujemo tudi tretje oko in predstavlja povezavo z duhovnim svetom, omogoča intuitivna spoznanja in nakazuje obvladovanje področja resničnosti, ki se pokaže z umiritvijo misli in presegom binarnega dojemanja sveta. V ajna čakri se skrivajo sposobnosti telepatije in globoke intuicije. Uvid v stvari s tretjim očesom lahko imenujemo razsvetljenje, saj šele takrat vidimo stvari take, kot zares so. Z dobro razvito čelno čakro je možno neposredno raziskovanje po svetu domišljije, notranjih podob in vizij. Prisotna je močna sposobnost vizualizacije tudi še tako abstraktnih ciljev, h katerim tako lažje napredujemo oziroma obračamo svojo energijo. Izostrijo se naši čutni organi, pa tudi zavedanje navznoter, pri čemer presežemo pojmovanje dobrega in zla, namesto tega pa občutimo enovitnost vesolja. Lažje je tudi razločevanje med resnico in lažjo. Tako se vzpostavljata notranji mir in tišina misli.
Kdor pa ima čelno čakro razvito preveč, ostale pa premalo, je ujet v svet racia, lahko postane hladni intelektualec ali pa se izgubi v blodnjah svojih notranjih vizij, ne da bi jih prizemljil (shizofrenija, halucinacije, depresija). Tudi občutki strahov, frustracij, brezciljnosti in nesmisla so znak nepravilno delujočega tretjega očesa. Na fizični ravni pa se to odrazi z glavoboli, migrenami in obolenji čutnih organov.
mantra OM, barva indigo, nočno nebo, zvezde, Uran.
Sedma čakra je na temenu, vanjo pa se steka tok v šesti čakri združenih nadijev, kar omogoča prebuditev kundalini, speče potencialne energije človeka. Sahasrara je tesno povezana s spiritualnostjo in razsvetljenjem. Ko je odprta, vzpostavlja občutek globokega miru in stanje popolne harmonije s celim svetom. Vodi do izkušnje razsvetljenja in vzpostavlja stik z resničnostjo, ki je onkraj mišljenja. Posledica tega sta sproščenost in zadovoljstvo.
Če pa se sedma čakra prebudi brez uravnovešenosti ostalih čaker, lahko človek pobegne iz realnosti, postane ljudomrzen, celo avtodestruktiven. O tem več v poglavju o energiji kundalini. Sahasrara deluje na celoten organizem. Če je pretok energije v njej preslaboten, se pojavijo živčne bolezni, kronična obolenja, neozdravljive bolezni, motnje v spanju in koncentraciji, glavoboli, depresije in omedlevice.
Mantra OM, vijolična, bela, zlata, lotosov cvet, kača
Prebuditev kundalini mora biti načrten, sistematičen in potrpežljiv postopek. Zavedati se moramo nevarnosti, ki nam grozi, če prehitevamo posamezne korake. Upoštevati moramo nujnost močnega in zdravega telesa, saj je dvig kundalini fizično izjemno intenziven proces, v katerem se popolnoma spremeni struktura naših celic. Na isti način moramo biti trdni tudi psihično.
Uravnovešati moramo prav vse čakre hkrati, če je v kakšni blokada, se kundalini ob dvigu zatakne in začne manifestirati svoje moči na napačnem mestu. To pripelje do razvoja raznih nadnaravnih sposobnosti, ki pa so na poti duhovnega razvoja prej ovira kot pa napredek. Če se kundalini prebudi nepripravljenemu iskalcu, ki je do tega prišel po bližnjicah, je to lahko izjemno nevarno. Telo ni dovolj močno, da bi preneslo to izjemno silo, ki se dviga ob hrbtenici, um ni dovolj moder, da bi se spopadel z resnico. Prebuditev kundalini se lahko tako konča tudi z depresijo ali duševnimi boleznimi.
Če pa stopamo po poti napredka počasi in ob pomoči pravega učitelja, je strah odveč. Prebuditev kundalini je namreč tisto, kar nam prinese srečo in zadovoljstvo ob možnosti samouresničenja.
Zana Fabjan Blažič