Pita – princip transformacije

Pita je fluid, sestavljen iz elementov ognja in (malo) vode. V telesu in v naši duševnosti je to predvsem princip transformacije, 'ognjene spremembe' iz ene oblike v drugo ali iz enega kvalitativnega stanja v drugo.

V našem telesu je osrednji ogenj prebavni ogenj ali moč prebave – nosilci ognja pri procesu prebave so prebavni encimi. Naša moč razumevanja, ‘prebavljanja’ zunanjih vtisov in podatkov, pa je izraz ognja na duševni ravni. Pita je, tako kot vsi trije fluidi, prisotna povsod, v vsaki celici našega telesa, toda še posebej tesno je povezana s krvjo, jetri, očmi, kožo in srcem.

In kako je v grobem videti človek, pri katerem prevladuje pita fluid? Telo takšnega človeka je skladno grajeno, obraz je srednje, zmerno širok, oči so svetlo rjave, zelene ali ‘električno’ modre barve, pogled prodoren. Nos je srednje širok, pogosto ‘prifrknjen’, ustnice tudi zmerno široke, zobje pravilni, lahko rumenkastega odtenka. Koža ‘pita’ človeka je svetla, rdečkasta, tenka, vlažna, nagnjena h gubam, polna pegic in/ali materinih znamenj. Lasje so svetli, blond, ali kostanjevo rjavi, tanki, mastni, svilnati – pita ljudje so nagnjeni k zgodnjem sivenju in pri moških je plešavost pogosta. Imajo zelo dobro prebavo, prebavijo lahko velike količine hrane, tudi težke. Žeja je pri pita ljudeh izrazita, ‘žgoča’ in jo težko prenašajo. Jutranji urin je vroč, intenzivno, skoraj oranžno rumen, močnega vonja. Potenje je obilno, pot je običajno ostrega vonja. Psihološko so pita ljudje ostrega in praktičnega uma, topli, metodični, delavni, vedno usmerjeni proti izbranemu cilju. Lahko in pogosto so nagnjeni k nestrpnosti, vzkipljivosti, jezi. Spijo zelo dobro in globoko.

Da bi se pita človeka uravnovesil, mora kultivirati potrpežljivost in ‘praznino’, razrahljati ostri fokus le na cilj svojega delovanja, uvideti pomembnost vseh elementov poti proti (kateremkoli) cilju, spoštovati različnost pri soljudeh, četudi niso podobno misleči … Pri meditaciji se ne bi smeli osredotočati le na eden sam predmet ali lik, če je fokus potreben, naj bo to srčni, anahata center. Pri sproščanju lahko vizualizirajo vodo v katerikoli obliki … Za ‘svoje’ naj vzamejo asane, kot so ‘vijak’, ‘zajec’, sedeče asane, kot je ‘lotos’ … od vinjas pa ‘pozdrav luni’. Za njih je tudi pomembno, da se ne usedejo k mizi, če so jezni ali razburjeni, ampak naj počakajo, da se čustva umirijo, in se šele tedaj, s spoštovanjem in hvaležnostjo, lotijo obroka. V njihovi hrani bi morali prevladovati grenek, trpek in sladek okus. Zanje je pomembno, da se dolgoročno izogibajo ocvrti in praženi hrani ter vsem možnim stimulansom – alkoholu, kavi, pravem čaju … Zelo dobro se bodo počutili, s tem pa si bodo tudi ohranjali zdravje, če bodo v svojo prehrano vključili veliko surovega sadja in zelenjave, sadne in še posebej zelenjavne sokove, zeliščne čaje in kalčke.