ŽIVILA IN HRANA,KOT JIH RAZUME AJURVEDA (1)

Sarvam anam – 'vse je hrana'  – je rek, ki prežema indijsko (in ajurvedsko) sprejemanje hrane in hranjenja. Vse, kar doživljamo s čutili, ne le živila, nas hrani. Oblike in kakovost podob okoli nas, vonjave, barve, zvoki, čustva, misli ... in tudi hrana. Naše telo in naš um prebavljata ves miselni, čustveni in čutilni 'input' in tako se hranijo subtilna telesa in fizično telo. Kar prebavi um, nahrani subtilna telesa, ki posredno ustvarjajo 'matrico' za fizično telo, in tisto, kar prebavi naše fizično telo, pogojuje zavest celic telesa, ta pa posredno sodeluje pri sooblikovanju naše zavesti. Vse je povezano ter nenehno in hipno vpliva na vse ostalo.


Ajurveda živila obravnava prvenstveno energetsko. Šest osnovnih okusov – sladki, slani, kisli, trpki, grenki in pekoči – so sestavljeni iz različnih velikih elementov in ta sestava govori o tem, kako energetsko delujejo na telo:

  • sladki okus vsebuje elementa vode in zemlje (enako kot kapa fluid);
  • slani okus vsebuje elementa ognja in vode (enako kot pita fluid);
  • grenki okus vsebuje elementa etra in zraka (enako kot vata fluid);
  • trpki okus vsebuje elementa zemlje in zraka;
  • kisli okus vsebuje elementa ognja in zemlje in
  • pekoči okus vsebuje elementa ognja in zraka.

Okus živil najprej vpliva na vata fluid v predelu glave – ta upravlja živčni sistem – to storita elementa, ki sestavljata okus. Ta energetski vpliv vata fluid v glavi zaznava prek jezika, čutila za okus, in sicer kot segrevanje ali ohlajanje, potem še kot izsuševanje ali vlaženje in nazadnje kot dodajanje ‘teže’, gostote telesu (elementa vode in zemlje) ali ‘lajšanje’, odvzemanje ‘polnosti’ telesu.
Telo hladijo grenki, trpki in sladki okus, segrevajo pa ga pekoči, kisli in slani okus (vsi ti trije okusi imajo v svoji sestavi element ognja). Vlažijo ga sladki, slani in kisli okus, izsušujejo pa ga pekoči, grenki in trpki okus. In nazadnje telo ‘lajšajo’ oz. ‘krčijo’ grenki, trpki in pekoči okus, ‘težo’ pa mu dodajajo sladki, kisli in slani okus.

Okusi vplivajo na telo tudi potem, ko se prebavljena živila vsrkajo v kri v želodcu in začetku tankega črevesja – to je t. i. poprebavni učinek okusov, ki je posledica delovanja elementov, iz katerih je sestavljen okus po vsrkavanju hrane v krvni obtok. Potem ko se začne hrana prebavljati v želodcu in v prvem delu tankega črevesja, se okusi nekoliko spremenijo – sladki in slani okus bosta oba po prebavi delovala na telo kot sladki okus; kisli okus bo po prebavi ohranil svoj vpliv na telo enak, kot je bil medtem, ko je telo prvič na jeziku zaznalo kisli okus; pekoči, trpki in grenki okus bodo delovali na telo v predelu prebavil kot pekoči okus.
Imamo torej dva skoraj sočasna energetska vpliva živil – prvi vpliva na centralni in vegetativni živčni sistem v predelu glave in vratu, drugi pa na procese v krvi in trebušni slinavki, jetrih in vranici v predelu trebuha. Ta dva vpliva se ‘seštejeta’ in združno, kot celota, delujeta na telo.

Na dokončno energetsko delovanje jedi na telo lahko vplivamo z načinom priprave in dodajanjem začimb. Recimo: če hrano jemljemo hladno, je v njej poudarjen kapa fluid, če jo jemljemo vročo oz. zelo toplo, je prisoten vpliv pite, in če hrano, še posebej tekočino, prekuhamo, vanjo spustimo zrak in z njim vpliv vata fluida. Kuhanje, praženje, pečenje ali cvrtje (in koliko časa to počnemo) – vse to vpliva na energetskost hrane. Olja, v katerih kuhamo, prav tako dodajajo svoj vpliv.  Začimbe imajo svoje specifično delovanje in lahko dodobra spremenijo okus in energetiko določene jedi ali napitka.

Kuhanje je pravzaprav umetnost. Kuhati pomeni biti prisoten, zavedati se lastnosti živil, ki jih uporabljamo, jih kombinirati z ljubečim odnosom in čistimi mislimi. Pomeni postati alkimist. V ajurvedski medicini se med kuho lahko pojejo tudi določene mantre – tiho in zbrano, medtem ko sledimo poteku kuhe. Lahko se kuha v bližini geometrijskih vzorcev zvoka, ki jih v Indiji imenujejo jantre. To so bolj subtilni vplivi na hrano in še dodatno poudarjajo najpomembnejši dejavnik kuhanja – našo ljubečo zbranost in zavedanje med kuho. Namreč tudi stanja naše zavesti, čustva in obarvanost misli imajo svoje okuse (ljubezen – sladki okus, žalost – grenki okus itd.), ki jih s svojim bitjem vnašamo v hrano, medtem ko jo pripravljamo in kuhamo.