Živila in hrana, kot jih razume ajurveda (2)

V drugem delu prispevka o hrani naj opišem hrano, primerno za ljudi, pri katerih prevladuje fluid vata, pita ali kapa.


Vata ljudje naj bi jedli večkrat, toda po malem – poleg treh obrokov še malici – ob dokaj rednih urah. Ko se usedejo za mizo, naj se umirijo in osredotočijo na obrok. Zanje je lahko škodljivo, če jim v ozadju igra radio, se oglaša TV ali če berejo za mizo – ogenj, ki jim primanjkuje, se tako odvaja za mentalne funkcije in hrana je pogosto nezadostno prebavljena, kar pomeni kopičenje strupov v telesu. V njihovi prehrani naj prevladujejo sladki, slani in kisli okus, ogibali naj bi se grenkemu, trpkemu in zelo pekočemu okusu. Vata ljudje naj jejo vedno toplo, oljnato in tekočo hrano (juhe so pri njih obvezne in to vsak dan!), nikoli naj ne pijejo mrzlih pijač in ne pretiravajo s presnimi živili, še posebej pozno jeseni in pozimi. Sladko sadje, namočeno suho sadje, kuhana zelenjava, s toplimi začimbami skuhana težje prebavljiva zelenjava (kapusnice: zelje, ohrovt, brokoli, cvetača …) in stročnice, toplo mleko kot samostojen obrok, ghi, olivno in sezamovo olje, mlečni izdelki (od njih čim manj trdega sira), lažje prebavljive vrste mesa (rdeče pa vedno pripravljeno s pekočimi začimbami!) in dosti kuhanih žitaric, testenin in kruha, zamesenega z zelo malo kvasa – to je prehrana, primerna za vata konstitucijo.

Pita ljudje naj bi se izogibali pekočemu, zelo slanemu in kislemu okusu, „njihovi“ okusi pa so grenki, sladki in trpki. V njihovi prehrani naj prevladujejo surovo sadje in zelenjava in sveži sokovi, stisnjeni iz njih, mleko in mlečni izdelki, kuhane žitarice … Zelenjavo naj pripravljajo ‘al dente’ – v voku, s primernimi začimbami (za pito so najboljše začimbe koriander, kurkuma, janež, kumina, kardamom, sredozemske začimbe …), k temu lahko dodajo različne polnovredne kuhane žitarice. Pita ljudje lahko uživajo kruh in testenine, tisti, ki jedo meso, pa naj se izogibajo vsakodnevnemu uživanju rdečega mesa – to lahko na dolgi rok pripelje pito v telesu do škodljivih odklonov. Jajca so sprejemljiva, toda  ne vsak dan. Na splošno naj se pita ljudje izogibajo ocvrti, praženi in zelo mastni hrani – ki jo sicer lahko prebavijo, toda sčasoma telo, ob drugih življenjskih obremenitvah, ne zmore več enake količine prebavnega ognja, še posebej ob urbanem življenjskem slogu. To pomeni dokaj hitro naraščanje neubrane pite v krvi (t. i. zakisanost telesa) in okvar najprej srčno-žilnega sistema (ateroskleroza). Običajno jim zadoščajo trije dokaj obilni obroki na dan. Pita konstitucija zahteva dosti pitja in v človeku proizvaja žgoč občutek žeje. Pita ljudje naj pijejo vodo, zeliščne čaje, zeleni čaj in manjše količine črnih čajev, izogibajo pa naj se alkoholu in kavi.

Kapa ljudje so nagnjeni k ‘psihološkemu’ prehranjevanju, zato je za njih najpomembnejše, da z zadostnim fizičnim gibanjem ohranjajo ‘budnost’ in prisotnost zavesti, da bi bili pozorni na morebitne psihološke potrebe po hrani. Potrebujejo lahek zajtrk in večerjo (zajtrk naj ne bo nikoli pred 9.00 in večerja nikoli po 19.00!) in krepak obrok sredi dneva. Eden dan v tednu si je priporočljivo vzeti za post, lahko ob zelenjavnih sokovih ali čajih. Ustrezajo jim grenki, trpki in pekoči okus, izogibajo naj se sladkemu, slanemu in kislemu okusu. Njihova hrana naj bo čim manj soljena, razen sadja naj ne uživajo sladic (kot sladilo je dovoljen le med v manjših količinah), hrano pa naj dobro začinijo. Kapa človek mora iz svoje prehrane odstraniti mleko in mlečne izdelke v celoti, pšenico (pira, kamut in enozrnica so v zmernih količinah dovoljeni), kruh in jajca. Njegova hrana naj temelji na kuhanih, dušenih ali na sopari skuhanih žitaricah (ajda, proso, koruza, ječmen, riž, pira …) in zelenjavi in stročnicah. Sadje, ki jim je dovoljeno, je trpko: grenivke, granatno jabolko, ne presladka jabolka, brusnice in borovnice, črni ribez, aronija, vinogradniške breskve, samorodno grozdje, čvrste hruške … Uživajo naj še sojino mleko, tofu, lečo in mung (zeleno) sojo, ribo, nemastno perutnino. Olja, ki jih lahko uporabljajo v kuhi, so: koruzno, sojino, repično. Če kdaj karkoli cvrejo (po ajurvedi naj bi bilo to za njih škodljivo), naj to počnejo na kokosovem ali palmovem olju, ki se ne oprimeta živil in tako ta ostanejo po cvrtju manj mastna.

S tem bi končala izbor tem iz ajurvede. Vse bralce te rubrike lepo pozdravljam,

Dr. Biljana Dušić