Septembra so se široko odprla vrata jogijskih studiev, telovadnic, začenja se nov semester organizirane vadbe joge in mnogi z veseljem pričakujemo nadaljevanje svojih tečajev, ponovno druženje na poti joge v krogu svojih znancev, srečanje s svojimi učitelji, poglabljanje znanja in odkrivanje novih in novih globin tega prastarega izročila.
Vsi tisti, ki se prvič odpravijo na pot joge in se odločijo, da poskusijo z jogo, iz različnih nagibov, na priporočilo prijateljev, morda celo zdravnika, iz radovednosti, notranje nuje ali kateregakoli drugega razloga, pa imajo morda na začetku kar nekaj težav, kako najti skupino, v kateri se bodo resnično dobro počutili in svojim sposobnostim primerno tudi stopili na pot joge. Na način, ki jih bo izpolnjeval, ustrezal fizičnim sposobnostim in težavam ter bo obenem strokoven in varen s strani ponudnika joge.
Mnogi ponudniki joge imajo tako imenovane »dneve odprtih vrat«, ki omogočajo zainteresiranim, da brezplačno obiščejo po eno uro vsakega učitelja in se odločijo na podlagi osebne izkušnje za tistega, ki jih je najbolj pritegnil, s stilom joge ali s svojo osebnostjo.
Vsak učitelj je oblikovan s svojo osebnostjo in se zato razlikuje od drugega, tudi če je program popolnoma enak. Osebna simpatija je prav gotovo zelo pomemben kriterij pri odločitvi. Zelo pogosto se učenci navežejo na svojega učitelja in se zato nikoli ne premaknejo v kakšno drugo skupino, ki bi jim morda ponujala večji izziv in napredovanje. To je povsod zelo pogost pojav, tudi v našem okolju oziroma na zahodu, kjer je princip guruja, duhovnega učitelja, v primerjavi z Indijo, skoraj zanemarljiv. Učitelji pogosto svetujemo svojim učencem, naj zamenjajo skupino, jih spodbujamo, naj gredo še h kakemu drugemu učitelju, če opazimo, da skupina, v kateri je neka oseba zasidrana leta in leta, zanj ni več primerna in mu ne omogoča napredka, ki bi ga sicer lahko dosegel v kakšni drugi; morda zaznamo tudi pretirano navezanost, ki presega okvire, ki si jih zastavljamo. Zanimivo je opazovati, kako se ljudje navežemo celo na svoj stalni prostorček v dvorani, ki smo ga pripravljeni braniti na vse načine.
O različnih slogih joge si lahko preberemo članek na našem portalu in to nam ponuja najširši uvid v vrsto joge, ki nam bo morda najbolj ustrezala.
Zelo pogosto so merila za izbiro skupine bližina doma oziroma dostopnost, možnost parkiranja, časovni okvir, ki ga imamo na voljo, in seveda priporočila prijateljev in znancev. Pogosto je merilo tudi cena ali privlačnost prostora za jogo. Nekateri uveljavljeni jogijski studii pri nas ponujajo zgledno urejene prostore, ki so opremljeni z vsemi pripomočki in strokovno usposobljenimi, predanimi učitelji. V tem so primerljivi in pogosto tudi boljši od mnogih podobnih v tujini. Prednost naše pregovorne majhnosti pa je morda vsaj to, da pri nas izjemno redko naletimo na skupino, ki bi bila tako zelo številna, kot je to praviloma v tujini.
Učitelji joge se v svoji praksi srečujemo z odločitvami, ki niso posledica tistih dejavnikov pri izbiri skupine, ki bi morali biti odločilni za resnično optimalno zasedbo skupine različnih vrst joge. To učitelja pogosto postavlja v položaj, ko mora sklepati nepredvidene kompromise, ti pa lahko povzročijo tudi nezadovoljstvo nekaterih članov skupine.
Če smo začetniki, je edina prava izbira začetni tečaj klasične joge. Asane so, ne glede na to, kako jih izvajamo, statično ali dinamično, tako kompleksni položaji, da pogosto tudi za tiste najbolj preproste potrebujemo kar nekaj časa, da jih resnično usvojimo. Tudi za tiste, ki so športno aktivni, gibki in polni energije ter jih takoj pritegnejo bolj dinamični in fizično zahtevni slogi joge, kot je recimo aštanga, je začetno, osnovno znanje klasične hatha joge nepogrešljivo. Samo pravilno izvajanje asane omogoča varno izvajanje aštanga joge, brez posledic v naslednjih letih. V jogi je mnogo poškodb, ki se prikradejo z leti. Včasih so posledica nestrokovnosti učiteljev, včasih pa prevelike zagnanosti in tekmovalnosti učencev. V naši družbi si težko predstavljamo, da bi učitelj joge zavrnil učenca. Pogosto se to ne zgodi niti v primerih, ko je učenec zaradi zdravstvenih težav (pretežno psihične narave) popolnoma neprimeren kandidat za vadbo v skupini. Zato je pomembno, da se z učiteljem, ki smo ga izbrali, odkrito in jasno pogovorimo o težavah, ki nas pestijo. Le tako nam bo lahko resnično pomagal z nekaterimi prilagoditvami posameznih položajev ali nam jih celo odsvetoval.
Eno od zelo koristnih vodil pri izbiri skupine, v katero se bomo vključili, je zato tudi zanimanje učitelja za zdravstveno stanje svojih učencev. Zavedati se moramo, da učitelj joge, razen izjemoma, ni zdravnik. Če pa je dovolj strokovno usposobljen, je opremljen z znanjem, ki mu omogoča, da podaja jogo varno in odgovorno.
Čeprav so razlogi, da si izberemo eno skupino, lahko popolnoma praktične narave (časovna omejitev, prijatelji, ki že hodijo v to skupino in so jo priporočali itd.), je vseeno smiselno prisluhniti nasvetu učitelja, če nam svetuje, naj skupino zamenjamo. Morda bomo prav v novi skupini našli svoje mesto in jogo, ki nam resnično ustreza, na dolgi rok.
Pogosto se srečujemo z udeleženci dinamičnih skupin joge, ki so tudi sami izredno dinamični ali celo preveč in presodijo, da jim ta tip vadbe tudi najbolj ustreza. Praviloma pa je prav nasprotno, ljudje, ki so ves čas v gibanju in stresu, bi potrebovali prav nasprotno; koristila bi jim bolj umirjena praksa, pri kateri bi se naučili umirjenega občutenja telesa in sproščanja, vendar jih prvi stik s tako jogo dela nervozne, ne znajo se ustaviti, umiriti telo in um, in ta prva izkušnja, ki bi jo sčasoma prebrodili, jih po navadi odvrne. Po drugi strani pa si ljudje, ki so po naravi bolj leni, radi izberejo bolj nezahtevne in umirjene programe, čeprav bi bilo za njih morda bolje, da si postavijo kakšen izziv, če seveda nimajo kakšnih zdravstvenih omejitev.
Po sadhani, praksi joge, naj bi bilo naše počutje umirjeno in prijetno, tako v telesnem kot duševnem smislu. Če tega ni, nismo v pravi skupini. Bolečine v mišicah ali sklepih se lahko pojavijo tudi zato, ker smo pretiravali in nismo poslušali navodil učitelja, naj vedno potujemo v asano le do praga bolečine in nič več. Za počutje po uri moramo torej pošteno pripisati zasluge tako sebi kot učitelju. Če opazimo, da učitelj ves čas vztraja na svojem mestu in ima oči zaprte, nikoli ne stopi med svoje praktikante, jih popravlja ali jim pomaga s pripomočki prebroditi težavo, če ne opozarja, na kaj moramo biti pozorni pri pravilni izvedbi, in ne upošteva tega, da mnogih stvari, ki jih pokaže, ne zmoremo, prav gotovo nismo v pravi skupini. Skupina zahteva nekatere kompromise in jasno je, da se nam učitelj ne more posvečati ves čas tako, kot bi si morda želeli ali bi bilo to mogoče na individualni uri joge. Pomembno je, da obstaja ves čas občutek komunikacije in imamo možnost postaviti vprašanje ali izraziti dvom. Usposobljen in odgovoren učitelj bo znal odgovoriti na vprašanja in tudi ne bo imel težav priznati, da česa ne ve. Povprašal bo za strokovno mnenje kolege ali zdravnika, fizioterapevta. Včasih naletimo na težavo, ki presega naše znanje in je medicinske narave ali psihološke. Vedno se lahko pozanimamo in najdemo ustrezen odgovor kasneje. Učitelj, ki je vseveden in ne dopušča dialoga, je morda tudi jasen znak, da zamenjamo skupino.
Mnogi ponudniki joge imajo tudi možnost individualnih ur. Če imamo specifične zdravstvene težave, na primer da smo preboleli raka, je bolje, da se pridružimo skupini v okviru projekta Evropa Donna ali izberemo individualne ure pri učitelju, ki ima ustrezne reference. Individualne ure so dobra izbira tudi takrat, ko smo zamudili začetek tečaja in bi se vanj radi vključili kasneje, saj nam pogosto že ena ali dve individualni uri lahko nadomestita tisto, kar smo zamudili. Za individualno uro se odločimo tudi takrat, ko se nam zdi, da potrebujemo morda samo malce več pomoči učitelja, kot smo je lahko deležni v veliki skupini, da bi prebrodili kakšno težavo in napredovali hitreje. Individualne ure so seveda namenjene tudi tistim, ki ne marajo vaditi v skupini.
Harmonija telesa in uma je tisto, za kar si pri jogi prizadevamo. Če te kakovosti, ki jo v naše življenje prinaša joga, sčasoma ne zaznamo, prav gotovo nismo v pravi skupini. Ko sem pred leti spraševala začetnike v tečaju, zakaj so se odločili za jogo, mi je študent strojništva, ki se je aktivno ukvarjal z motorizmom in bi mu prisodila prej vse drugo kot zanimanje za jogo, ponudil najlepši odgovor:
»Prišel sem na jogo, ker bi bil rad boljši človek.«
Alma D.