Ozaveščanje diha in trebušni dih

Ustavite se za trenutek. Naredimo skupaj eno vajo. Zaprite oči in samo opazujte svoj dih, ne da bi zavestno vplivali nanj. Kakšno je vaše dihanje ta trenutek?

  • Hitro ali počasno?
  • Globoko ali plitko?
  • Čutite, da poteka v vašem prsnem košu ali nižje, v trebušnem delu?

Večina nas, preden začnemo obiskovati jogo in se učiti pravilnega dihanja, diha nezavedno, plitko in dih večinoma poteka v predelu prsnega koša. Ste že kdaj opazovali dojenčka, kako diha? Dojenčki dihajo s celim telesom in njihovi trebuščki se z vsakim vdihom razširijo in dvignejo ter z vsakim izdihom zožijo in spustijo. V življenju oblikujemo in prevzamemo drugačne, različne vzorce dihanja in velikokrat opustimo trebušno dihanje, ki ima na naše zdravje in počutje izjemne pozitivne učinke.

Trebušno dihanje nas globoko sprošča, je eden izmed najučinkovitejših načinov za zmanjšanje stresa, masira notranje organe v predelu trebušne votline in s tem ugodno vpliva na njihovo prekrvavitev in na našo prebavo, čisti telo, nas napolni z energijo in še bi lahko naštevali.

Dobra novica je, da se pravilnega dihanja lahko naučite in ga tako ozavestite, da ga boste izvajali v svojem vsakdanu, kar vam bo prineslo novo, boljšo kvaliteto življenja. A to je tako kot učiti se igrati na glasbeni inštrument. Nič ni čez noč, učenje in treniranje pod mentorstvom učitelja pa prineseta najboljše in najhitrejše rezultate.

Poskusite s tole vajo:
Leže na tleh, v sproščenem položaju (t. i. šavasana ali položaj trupla), položimo na trebuh eno dlan. Poskušajmo čim bolj sprostiti trebuh. Z vsakim vdihom dvignemo trebuh gor in opazujemo, kako se s tem dviguje tudi dlan, ki leži na trebuhu. Ob izdihu se trebuh spusti nazaj dol. Poskušajmo čim globlje začutiti gibanje trebuha ob dihanju. Mnogokrat je za ženske to še večji izziv, saj so nas učili drže »trebuh noter, prsi ven«.

Trebušno dihanje je ena izmed tehnik dihanja in je izjemno pomembno, da ga usvojimo. Pri takšnem načinu dihanja uporabljamo spodnji del pljuč. Pomemben je tako vdih kot izdih. Pri izdihu bodimo pozorni, da res izdihnemo temeljito in naredimo prostor za več zraka, ki pride z vdihom.

Poleg trebušnega diha pri jogi poznamo še prsno dihanje in dihanje s pljučnimi vršički. Kombinacija vseh treh tipov dihanja je polni jogijski dih. A trebušni dih je temeljnega pomena in z njim začnemo pot učenja dihanja in kakovostnega življenja.

Avtor: Barbara Balažič

abdomen-breathing

Trebusno dihanje_vdih

Trebusno dihanje_izdih