Enostavna pravila za uravnotežen agni ali prebavni ogenj

Ajurveda pripisuje agniju ali prebavnemu ognju zelo velik pomen. Pravi, da je agni prehod ali vrata skozi katera morajo prestopiti ne le hrana temveč tudi misli, občutki in čustva, ki se z njegovo pomočjo pretvorijo v čisto zavedanje. Agni je široko zastavljen in dinamičen koncept, glavni faktor osebne energije, vitalnosti in dobrega počutja. Če poznamo […]

Ajurveda pripisuje agniju ali prebavnemu ognju zelo velik pomen. Pravi, da je agni prehod ali vrata skozi katera morajo prestopiti ne le hrana temveč tudi misli, občutki in čustva, ki se z njegovo pomočjo pretvorijo v čisto zavedanje. Agni je široko zastavljen in dinamičen koncept, glavni faktor osebne energije, vitalnosti in dobrega počutja. Če poznamo ta dejstva, nas ne preseneča več, da so vsa stara ljudstva poznala neko obliko čaščenja ognja.

Osnovna potreba organizma, ki ga ohranja pri življenju je hranjenje – Prinanam v Sanskrtu. Ne le prehranjevanje v smislu zaužitja hrane, temveč hranjenje organov, tkiv in celic ter nenazadnje tudi našega uma in duše. Če so funkcije agnija oz. funkcije presnove, absorpcije in asimilacije kakorkoli kompromitirane, hranjenje ne poteka na vseh nivojih.

Če je agni primerno močen oz. uravotežen, lahko oseba zaužije kakršnokoli hrano in jo bo zmožna prebaviti, asimilirati ter neuporabne snovi izločiti iz telesa. Le tako ostajajo fizični in subtilni kanali v telesu odprti. Le tako hranljive snovi ter energija prosto tečejo. Če je agni ali prebavni ogenj šibek, spremenljiv ali premočen, bo ob zaužitju tudi najbolj zdrave hrane proces prebave, asimilacije in eliminacije postal nepopoln. Stranski produkt nepopolnega procesa prebave so toksini ali ama v Sanskrtu. Ama v prebavnem traktu povzroča številne težave v črevesju, lahko se širi tudi v telo in tam povzroča zastoje v kanalih ter bolezni v ostalih organih in tkivih.

Zato je uravnotežen agni ključ do popolnega zdravja. Osnovna pravila prehranjevanja, bodo pripomogla k ohranjanju uravnoteženega agnija oz. prebavnega ognja.

8 osnovnih pravil prehranjevanja v ajurvedi

  • Zjutraj na tešče spijemo manjši kozarec tople vode do 2 dcl, kateremu lahko dodamo nekaj kapljic limete. To bo prečistilo organizem in spodbudilo apetit. Težava, ki jo opažam pri pogovorih s klienti je ta, da sicer v dobri nameri, pogosto zaužijejo prevelike količine jutranje vode. To povzroča ravno nasprotni učinek, torej nižjo sposobnost agnija in s tem prebavne težave. Pomembno je, da sledimo napotku o količini tekočine tudi pred uživanjem ostalih obrokov. Torej ne pijemo večjih količin tekočine pred in takoj po obroku.

  • Kosilo naj bo naš največji obrok dneva, katerega zaužijemo med 11.30 in 13.30 uro. Razlog za to je zelo preprost. Ko je v naravi element ognja najbolj izražen in je sonce najvišje, je tudi naše telo najbolj pripravljeno, da prebavi zaužito hrano. Predstavljajte si velik lonec hrane na nizkem ognju, le kako bi se to skuhalo? In pozabite na znani rek o kraljevem zajtrku. Ne velja.

  • Jemo kadar smo lačni oz. kadar prebavimo prejšnji obrok. Če vnašamo v telo hrano, preden smo prebavili prejšnji obrok ustvarjamo pogoje, da se prebavni proces ne zaključi popolnoma in tako spodbudimo nastajanje toksinov.

  • Večerja naj bo lahka, najkasneje do 19.00 ure ter zadnji obrok dneva. Na ta način bomo pred spanjem prebavili obrok, lažje spali in omogočili telesu, da se regenerira, presnovi hrano in eliminira toksine.

  • Pravilno kombiniramo hrano. Ajurveda pozna kar nekaj pravil kombiniranja hrane, ki preprečujejo ustvarjanje toksinov v telesu. Dve preprosti in osnovi pravili sta: sadje jemo ločeno od ostalih obrokov ter mlečne izdelke (mleko, jogurt, sir) ne kombiniramo z mesom, stročnicami, sadjem, jajci ali paradižniki.

  • Jemo počasi, zavestno ter med hranjenjem ne gledamo televizije, računalnika in ne beremo. Hranjenje naj postane naš ritual čaščenja telesa in agnija ter ne le oblika hitre zadovoljitve potrebe po hrani.

  • Kadar smo čustveno vzhičeni, ne jemo. Če smo žalostni, jezni ali kakorkoli drugače v konfliktu, se raje izognemo prehranjevanju, saj takrat naš agni ne deluje učinkovito.

  • Uporabljamo začimbe! Začimbe so idealen partner hrane, ki pomagajo prebavnemu sistemu opraviti svojo funkcijo in odstraniti toksine. Pozorni moramo biti le, da izbiramo začimbe, ki uravnavajo moč našega agnija, neravnovesje ter jih uživamo v primernih količinah in času, sicer nam lahko tudi škodijo.

Številne sodobne težave s prebavo, zakisanostjo telesa, vnetji, povečano prisotnostjo škodljivih bakterij in glivic, imunostjo, povišanim krvnim sladkorjem in pa tudi običajne težave kot so prehlad, kašelj, vetrovi, zgaga, glavobol, nespečnost, slabost, bolečine v trebuhu in druge, je možno s primerno uporabo začimb uravnati.