Draga učiteljica.
Joga je zame pravo odkritje, lahko rečem, da mi je spremenila življenje. Me pa nekaj zelo moti, imam predsodek do petja manter, Om in še posebej Hare Krišna. Počutim se, kot bi bila v kakšni sekti. Mi lahko, prosim, razložite, kaj je smisel petja manter pri uri joge.
Hvala lepa,
Sonja
Draga gospa Sonja. S podobnim vprašanjem se na začetku svoje jogijske poti srečuje kar precej ljudi. Zaradi integracije manter v mnoga novodobna duhovna gibanja, ki vam po filozofiji najbrž niso blizu, je vaš odpor upravičen. Mantre se nam lahko upirajo zaradi negativnih asociacij in čustveni odpor je lahko mnogo močnejši od racionalnega odpravljanja predsodkov, utemeljenega s strokovno razlago. Če vam učitelj joge mantre ni uspel približati na način, ki bi vam bil blizu, imate vso svobodo, da je ne pojete. Na urah joge večkrat opazim koga, ki ne mantra, in njegovo odločitev spoštujem. Morda jo narekuje kodeks njegove religije ali pa nekakšen ugovor lastne vesti, s takšnim ali drugačnim razlogom.
Ker me sprašujete o smislu petja manter, bo najbolje, da si razjasnimo nekaj pojmov. Najosnovnejša definicija mantre je, da gre za zvočno vibracijo. Če definicijo razširimo, govorimo o sili, ki um osvobodi vezi.
Vzemimo za primer mantro Hare Krišna ali Om Namah Šivaja. Sestavljeni sta iz imen hindujskih bogov, vendar je njihov pravi pomen skrit v vibracijah zlogov, ki ta imena sestavljajo. Vsak zlog nosi s seboj vibracijo, ki pozitivno vpliva na telo in um. Van Lysebeth, pomemben avtor jogijske literature, v svoji knjigi Učim se joge govori o znanstvenih fizioloških raziskavah, ki so dokazale, da vibriranje zelo učinkuje na žleze z notranjim izločanjem, ki jim znanost pripisuje čedalje večji pomen. Doktor Laser-Laserio je 25 let proučeval delovanje zvočnih vibracij na telo. Njegove raziskave naj bi z znanstveno natančnostjo ugotovile, da izgovarjanje vokalov med izdihavanjem povzroča avtomasažo organov. Učitelji na urah joge velikokrat poučujemo petje AUM (druga oblika mantre OM). Vibracijo zvoka A čutimo v predelu trebuha, saj masira organe v trebušni votlini. Vibracijo zvoka U čutimo v prsnem košu – pozitivno vpliva na srce in pljuča. Vibracijo zvoka M pa zaznavamo v predelu lobanje in obraza – omenjeni zvok masira možgane in čutne organe kot so jezik, oči, nos … Z redno prakso povečamo senzibilnost svojega telesa, s čimer se tudi naučimo hitreje prepoznati sporočila, ki nam jih telo pošilja, če se notranje ravnovesje poruši.
Mantre lahko razumemo tudi kot pranajamo oziroma dihalno ali energijsko tehniko. Ob petju zloga OM močno podaljšamo in upočasnimo svoj izdih, s čimer na živčni sistem vplivamo pomirjevalno. Tako telo kot um se sprostita in umirita, zniža se pritisk in upočasni bitje srca.
Mantre velikokrat izvajamo kot obliko meditacije ali pa pred vstopom v samo meditacijo, saj nam pomagajo pri koncentraciji. Um osredotočijo na eno samo stvar – na zvok ali pa na občutenje notranje vibracije. Tok misli se umiri in lažje ostajamo »tukaj in zdaj«.
Seveda pa ne smemo zanemariti dejstva, da v nekaterih oblikah joge, kot je na primer bhakti joga (joga predanosti), mantre ohranjajo svoj dobesedni pomen, torej se z njihovim petjem dejansko obračamo k določenemu božanstvu oziroma Bogu. Zavedati se moramo, da je joga dediščina indijske duhovne tradicije, in to dejstvo spoštovati, četudi sami ne prevzemamo »celotnega paketa«.
Za konec še zanimivost: Z babico, ki ima visok pritisk in jo muči anksioznost, velikokrat izvajava razne jogijske tehnike. Pojeva tudi OM, in ker je babica starejša in prihaja iz podeželskega okolja, nima nobene asociacije na OM, s tem pa tudi nobenih predsodkov. Tudi sama zdaj poje OM in mi rada pove, da jo od vsega to najbolj pomiri.
Upam, da boste tudi sami, na lastni koži začutili pozitivne učinke manter in jih brez predsodkov sprejeli v svojo jogijsko prakso. Če vam še vedno ne bodo všeč, pa lahko mantre na urah joge nadomestite z globokim umirjenim dihanjem, ki ga izvajate, medtem ko drugi pojejo.
Veliko sreče,
Zana